Gå til hovedindhold

Hvem er vi?

Udvikling og Demokrati er Borgerservices udviklingsenhed, og vi hjælper med udvikling af organisationen, dens strategier og services.

  • Læs op

Indhold

    I Udvikling og Demokrati beskæftiger vi os med projekter og strategier inden for udvikling, teknologi, demokrati og borgerinddragelse. 

    Digitalt Demokrati

    Et af vores arbejdsområder er digitalt demokrati. Digitalt demokrati er en ny måde at tænke demokrati på. Det handler kort fortalt om at få borgerne til at tage del i demokratiet. Og hvordan gør vi det?

    1) Anvender digitale løsninger. 

    2) Blander metoder og tilgange.

    3) Gør det nemt for borgerne at deltage.

    Til dette gør vi ofte brug af siden "Sammen om Aarhus", som du kan læse mere om her!

    Derudover har vi 9 "Best Practice"-principper, som vi arbejder med i hvert projekt. Læs mere nedenfor.

     

     

     

    Vi har ikke selv fundet på vores 9 "Best Practice"-principper. De kommer fra en europæisk undersøgelse af digitalt demokrati i 22 casestudier. Vil du læse publikationen? Find den i højre side under "Relateret indhold". 

    De 9 principper

    De 9 principper var gældende i de cases, som borgerne fremhævede som en succes, og havde en effekt på de beslutninger, som blev taget.

    Principperne er:

    1. Projektet skal bidrage til beslutningsprocesser.
    2. Det anbefales at bruge en digitalt platform, som er etableret og virker.
    3. Det er vigtigt at mobiliseringen af borgergrupper er aktiv og omfatter flere typer af borgergrupper.
    4. Fra starten af skal procesplanen for deltagelse være klar og kommunikeres ud.
    5. Der skal være styr på, hvor og hvordan der gives feedback.
    6. Deltagerne skal kunne give deres holdning til kende eller deltage i afstemning via prioritering af forslag.
    7. Kombination af online og offline interaktion.
    8. Mulighed for at interagere med embedsmænd eller politikere.
    9. Mulighed for at interagere med andre borgere.

    Digitalisering har den styrke, at det skaber øget adgang og mulighed for at deltage og interagere med andre mennesker. Digitalt demokrati gør det altså nemmere for borgere at give deres input, når de har tid og lyst, og på et medie som er nemt for dem. 

    Det er tit nemmere at kommentere på en idé, uploade et forslag eller stemme på forskellige valgmuligheder online end at skulle møde op til en høring, hvor der skal stemmes og diskuteres.

    Borgerne ved bedst selv, hvad de tænker og føler - så hvorfor ikke tage dem med på vognen?

    Med borgerindragelse bliver borgerne en del af projektet. De får viden om og indflydelse på de beslutninger og tiltag, som vedrører deres liv.  

    Borgernes stemmer er vigtige. Derfor mener vi, at det er en god idé at fortælle borgerne, hvordan de kan forvente, deres forslag bliver brugt.

    Erfaring viser os, at borgernes input giver:

    • Inspiration til forslag, prioriteringer og diskussioner
    • Klare pejlemærker for de beslutninger, der skal træffes
    • Direkte beslutningskompetence

    Vil du se, hvordan vi tidligere har indraget borgerne i Aarhus?

    Sidst opdateret: 18. oktober 2023